להיות מאסטר במה שאתה עושה

להיות מאסטר

להיות מאסטר

כדי להגיע להיות מאסטר מומחה בכל תחום נדרשת השקעה לא מעטה, אנשים טוענים שהם "מומחים" בתחום מסוים לפני שהם באמת הגיעו למבחן התוצאה. יש אנשים שהם בבירור לא מומחים בתחום שלהם אבל הם קוראים לעצמם מומחים ונותנים לעצמם תארים וכינויים חשובים, למה?

התשובה פשוטה לדעתי, ערך ופרנסה – ככל שהערך של מישהו עולה בעיני אנשים ,"נחשב" יותר ונתפס בתור דמות של סמכות (אפילו שהוא יודע לא יותר מאיש מקצוע ממוצע בתחום שלך), אנשים מוכנים לשלם פי כמה מאשר שהם היו משלמים למישהו (ואני מודה, גם לי יצא ללכת לאנשי מקצוע שטענו שהם ברמה הכי גבוהה, לפעמים התאכזבתי ולפעמים הייתי סופר מרוצה) ושילמתי להם פי כמה על אותו שירות שאדם אחר היה מציע באותו תחום.

פעם שמעתי סיפור של מרצה שהיה לי באונ' שאמר שהוא היה יוצא עם בחורות, והן היו שואלות אותו, "מה עשית בצבא?" אז הוא אמר להן מיד "הייתי טייס קרב!", למרות שהיה קשה לה להאמין – הוא היה בחור לא גבוה במיוחד עם משקפיים, גם לא הייתה לה דרך לסתור זאת.  זאת בעצם אמנות השכנוע. למעשה אנשים שקוראים לעצמם מומחים לעיתים קרובות קשה לבדוק את נכונות העניין, במיוחד אם אתה חסר כל ידע בנושא, דרך טובה  היא לשאול בן אדם שאתה מכיר שמתמצא בנושא ולשאול אותו שאלות על אותו אדם או לפחות לראות מה גורם לבן אדם להיות מומחה בתחום שלו.

בתחום המוסיקה אני מכיר מנצחים שהם בינוניים והם מנצחים על תזמורות מרכזיות בארץ ולעומת זאת יש מנצחים שאני מכיר שהם מבריקים ואין לה בכלל עבודה, למה? במילה אחת, שיווק. המנצחים שהצליחו ידעו לשווק את עצמם נכון ולעלות את הערך שלהם בעיניי רבים. אני מכיר אפילו כמה שהרמה שלהם בהרבה יותר נמוכה מסטודנטים באקדמיה. ההבדל הוא בכך שאלו שהצליחו פשוט חשבו על שיווק בזמן שהם התעסקו במוסיקה ולא נחו על זרעי הדפנה ולא רק השקיעו רק בפן אחד של אומנויות הבמה. בסופו של דבר, הבן אדם שידע לשווק את עצמו בצורה חזקה יותר, הרוויח את לחמו (כמובן שיש עוד פקטורים, שגורמים לשיווק להיות יותר איכותי, כמו איזה רושם נותן הבן אדם, מקצועי או לא? ועוד, אני אפילו אכתוב על זה עוד פוסט) .

מתחילת האתר טענתי שעדיף שיווק איכותי ביותר עם הופעה גרועה, (קצת מזכיר לי הופעות של חתונות) מאשר הופעה מדהימה, עם שיווק גרוע. מי מרוויח יותר כסף? האמן האיכותי, או האמן הבינוני? בסופו של דבר האמן הבינוני במקרה הזה ישרוד ואפילו ישגשג, ולעומת זאת האמן האיכותי יתקשה לשרוד ואפילו יפרוש מהמקצוע. (תלוי אם יש לו הורים תומכים :) או איזה ספונסר מטורף )

הפרדוקס הוא שבסופו של דבר מה שחשוב בסוף הוא כן איכות הנגינה שלך – ההופעה שלך, השירות שלכם, אבל זה לא מתחיל בזה. נשמע אירוני לא?

להיות מאסטר – מה הופך מומחה לשרלטן

יצא לי להכיר אנשים שטענו שהם מומחים במשהו (בתחום שהבנתי באמת בו) וקלטתי כמה הם בעצמם מנצלים את חוסר הידע של אנשים אחרים כדי להרוויח כסף, אני אישית חושב שזה לגיטימי, עד שמתגלה הבלוף (אני לא עושה את זה, אבל אני לא חושב שיש בזה משהו פסול פשוט אנשים קצת חמדנים :)  ), לדוגמא יצא לי לתקן את הכלי שלי כמה פעמים בחיים, ופעם הלכתי למתקן כלים שלקח פי 2 מהמחיר הממוצע, אז חשבתי לעצמי בטיפשותי "פי 2 כסף, פי 2 איכות לא?" (הייתי צעיר), כשקיבלתי את הכלי, ראיתי שהוא בכלל לא עשה את העבודה, ואני יכולתי לעשות עבודה יותר טובה (בחיי).

לעומת זאת, אם אתה באמת חושב שאתה מעל בינוני בתחום שלך (ויש לא מעט), אל תפחד לדרוש יותר, אתה חייב ביצים כדי להצליח, ולנקוב במחיר גדול יותר מאנשים שמופיעים ברמה נמוכה יותר, אפילו הייתי מגזים במחיר לכיוון מסוים, כדי להבדיל את עצמך מאחרים. כן זה סיכון, אבל אם מספיק אנשים יקחו את הסיכון הזה, ההכנסה הממוצעת של אמני במה תעלה מהר.

אז מה הפואנטה של כל הפוסט הזה

אם אתם אמני במה, ואתם חושבים שאתה עדיין "לא מספיק טובים" לשווק את עצמך ולהצליח, אז אתם טועים ובגדול, אני מכיר אמנים שלפי דעתי האיכות שלהם ברמה מאוד בינונית אבל עם קצת יחצנות (אפילו בלי האינטרנט, אתם כבר תראו מה אפשר לעשות עם האינטרנט :) ) מגיעים לפריים טיים.

אני מכיר מוסיקאים רקדנים שחקנים, באיכות בהרבה יותר גבוהה מאשר רוב האמנים המפורסמים של ישראל, בכנות אני אומר את זה, זהו חלק ניכר במה שמניע אותי, לעזור לאנשים איכותיים באמת להצליח.


הוספת תגובה